טכנולוגיה חדשה שפותחה בגרמניה מאפשרת לבצע בדיקת שמיעה פשוטה מבלי לצאת מהבית

הבדיקה אינה תחליף לבדיקת שמיעה מקצועית במכון השמיעה או בדיקת רופא א.א.ג

אולי צריך להתחיל בעובדה הבאה: 75% מהישראלים שסובלים מבעיית שמיעה בכלל לא מגיעים למכוני השמיעה לצורך בדיקה, הן בגלל בושה, דחיינות, עצלנות או פחד, בכל מקרה גם אם תתעלמו הבעיה תמשיך ותפריע לכם בחיי היומיום.

בטח קרה לכם שהבחנתם שבארוחת ערב משפחתית כשכולם מדברים ביחד היה לכם קשה להבין את מה שנאמר? קרה לכם שלא הצלחתם להבין את המרצה באוניברסיטה? קרה לכם שביקשתם מהאיש עמו שוחחתם לחזור פעם אחר פעם על דבריו מכיוון שלא הבנתם אותו? ישבתם במסעדה רועשת ולא הבנתם את המלצר? הגברתם את עוצמת הטלוויזיה או הרדיו כי התקשיתם לשמוע את הנאמר? ייתכן ואתם סובלים מבעיה של ירידה בשמיעה וזקוקים להתאמת מכשירי שמיעה.

ובכן, אתם לגמרי לא לבד. כעשירית מאוכלוסיית העולם המערבי, ובכלל זה ישראל, סובלת מירידה בשמיעה בדרגה כזו או אחרת.

עקב ירידה בשמיעה אנו שומעים פחות טוב קולות, מתקשים להבין דיבור על רקע רעש או כאשר כמה אנשים מדברים יחדיו, ולעתים קרובות רגישים יותר מאשר בעבר לקולות חזקים. ירידה בשמיעה עלולה להיות נעוצה בגורמים רבים כגון, גיל, תורשה, כמו חשיפה ממושכת לרעש חזק, טיפול תרופתי, מחלות ועוד. ניתן לסווג ירידות שמיעה בהתאם לסוג שלה וחומרתה.

 

אולם, חשוב לוודא כי מדבר בבעיה המאופיינת בירידה בשמיעה ולא בבעיה בה שומעים צפצופים באוזניים, דבר המכונה טינטון וזאת משום שתופעה זו יכולה להשפיע על בדיקת השמיעה בעקבות הפרעות שאותם חווה המטופל, המונעים ממנו מלהגיב בצורה טובה במהלך הבדיקה.

ירידת שמיעה הולכתית (conductive) נגרמת בשל ליקוי בהולכת הקול באוזן החיצונית או התיכונה (ומכאן שמה). זהו ליקוי בעל אופי “מכאני”, והוא יכול לשאת אופי זמני או קבוע. ניתן, במרבית המקרים, ניתן לתקן את הליקוי באמצעות טיפול רפואי. במקרים בהם לא ניתן לטפל בליקוי באמצעים רפואיים, כאשר הטיפול הרפואי נכשל או כאשר יש מניעה במתן הטיפול הרפואי מסיבות שונות, ניתן בדרך כלל להיעזר במכשיר שמיעה. הגורמים השכיחים לירידה בשמיעה הולכתית הם: נוזלים באוזניים (במיוחד אצל ילדים), חסימה של תעלת האוזן עקב הצטברות שעוות האוזן, נקבים בעור התוף, אוטוסקלרוזיס וזיהומים שונים באוזן התיכונה.

ירידה בשמיעה עצבית (sensori-neural) נגרמת בשל ליקוי בחלק העצבי של מערכת השמיעה. בדרך כלל, ליקוי העצבי נגרם כתוצאה מניוון של תאי שערות מיקרוסקופיים בקוכלאה (השבלול), האחראים על התמרת האנרגיה המכנית של גלי הקול לאותות עצביים. ניוון זה עלול להיגרם כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק, גיל, נטילת תרופות מסוגים מסוימים ועוד.
ככלל, ירידת שמיעה עצבית אינה הפיכה ואינה ניתנת לתיקון באמצעות טיפול רפואי. הפתרון היעיל ביותר ברוב המוחלט של המקרים הוא מכשיר שמיעה.

ייתכנו מקרים בהם ישנה ירידת שמיעה מעורבת. כלומר, ירידת שמיעה הנובעת מליקוי הולכתי ועצבי גם יחד.

יכולתנו לשמוע משתנה מהרגע שאנו נולדים. בגיל 20 איננו יכולים לשמוע חלק מהצלילים שתינוקות יכולים. בגיל 30 או 40 במקרים רבים ניתן להבחין כבר בירידה בשמיעה, אך ייתכן כי היא עדיין מתונה מאד.

בדרך כלל, השמיעה אינה נפגעת באופן רחב היקף, באופן כזה שאי אפשר לשמוע דבר. במקום זאת, ירידה בשמיעה משפיעה על תדירויות מסוימות יותר מאשר על אחרות. תדירויות או צלילים גבוהים הם, במקרים רבים, הראשונים שמושפעים.

במקרה של ירידת שמיעה בצלילים הגבוהים ניכרת השפעה על היכולת להבין דיבור: תנועות, שהינן נמוכות בצליל, ניתנות לשמיעה; ואילו עיצורים, שהינם גבוהים בצליל, מתחילות שלא להישמע ברור. העיצורים השקטים הם הקשים ביותר לשמיעה: ב, ס, ש, פ, ט ו-ז. התוצאה היא שאדם עם ירידת שמיעה בצלילים הגבוהים מתקשה להבחין בין מילים כמו “סד” ו”צד” או “חש” ו”לש”. זוהי הסיבה מדוע לקויי שמיעה רבים מדווחים שהם יכולים “לשמוע אבל לא להבין”.

עכשיו שאתם יודעים יותר, אתם מוזמנים לבדוק את עצמכם על ידי לחיצה על (רוצה להיבדק)

 

ד"ר גל , רשת מכוני השמיעה הוותיקה והמקצועית בישראל | קו המומחים 072-3927111 | מרפאות: זמנהוף 32 תל אביב | אגריפס 40 ירושלים | אחוזה 96 רעננה | השרון 

לבדיקת שמיעה/התייעצות:

מלא.י פרטיך ונחזור אליך בהקדם

עקבו אחרינו