הידעתם?, עוצמת קול של 85 דציבל מוגדרת כמסוכנת ופוגעת בשמיעה, אז מה תגידו שתגלו שבמסיבה או החתונה האחרונה שביקרתם בה ממוצע העוצמה היה 110 דציבל?

את הכתבה הזאת אתם חייבים לקרוא ואולי אפילו לשמוע.
רעש מזיק

רעש נמצא בכל מקום. אבל כשאתם חשופים לרעש חזק מדי, אתם עלולים לפגוע בשמיעה שלכם. בפעם הבאה שתלכו להופעה או שתעמדו ליד מכונה רועשת במיוחד, חשבו על האוזניים שלכם.

הרעש שאנו שומעים מוגדר כקול בלתי רצוי ובלתי נעים, הגורם למטרד ואף לנזק בריאותי ממשי.
עוצמת (חוזק) הרעש נמדדת ביחידות הנקראות דציבל (dB). רעש בעוצמה של 85 dB ומעלה מוגדר כרעש מזיק. ככלל, בכל מצב בו עלינו להגביר את קולנו על מנת להישמע, ניתן לשער כי עוצמת הרעש במקום זה עלולה כבר להיחשב כרעש מזיק!
רעש מזיק תעסוקתי הנו הגורם העיקרי לנזקי שמיעה בלתי הפיכים. על-פי הערכות כ- 120,000 עובדים במדינת ישראל חשופים לרעש מזיק.  חשיפה ממושכת לרעש מזיק וכן חשיפה לרעש פתאומי וחזק מאוד, כמו פיצוץ או ירי, גורמות לפגיעה באוזן הפנימית. לפעמים הנזק הוא זמני – תחושה של אטימות וצלצולים באוזניים. תחושה זו עוברת לרוב לאחר מנוחה במקום שקט.

כאשר הרעש ממושך או חזק יותר, עלול להיגרם הרס של תאי השיער באוזן הפנימית ונשארים עם נזק קבוע ובלתי הפיך לשמיעה ולבריאות.

פגיעה בשמיעה בעקבות חשיפה ממושכת לרעש מזיק דומה באופייה לירידה בשמיעה בגיל מבוגר (פרסביאקוזיס), כפי שניתן לראות מהתמונה הבאה. הפגיעה בשמיעה מתחילה בתדרים הגבוהים (צלילים בטונים דקים, אותיות שורקות – ס, צ, ז, ש) ולרוב לא מורגשת בשלביה הראשונים, אך ככל שהפגיעה מתפשטת לכיוון תדרי הביניים (500-2000 Hz) היא מפריעה יותר ופוגעת בהבנת הדיבור, בעיקר בתנאי האזנה קשים (סביבה רועשת, מספר דוברים בו זמנית, בטלפון ועוד).

לפגיעה בשמיעה עלולות להלוות תופעות בריאותיות נוספות כמו צפצופים באוזניים – טיניטוס, מתח ועצבנות, עייפות, פגיעה בריכוז, כאבי ראש, סחרחורות, עליה בלחץ הדם ועוד.

עוצמת רעש העולה על 85 dB נחשבת כמסוכנת ועלולה לגרום לנזק קבוע בשמיעה. ככל שעולה עוצמת הרעש, גדל הסיכון.

הנזק תלוי בעוצמת הקול ובמשך החשיפה. מקובל להניח ש- 5% מהאנשים החשופים לרעש ממושך בעצמה של 80 דציבלים במשך 8 שעות עבודה ביום יפתחו ליקוי שמיעה משמעותי. בחשיפה של 85 דציבלים, 5%-15% מהעובדים יפתחו ליקוי שמיעה, ובחשיפה של 90 דציבלים, 15%-25% מהעובדים עלולים לסבול מפגיעת שמיעה.

ברוב המדינות המתקדמות, נקבעה עצמה של 85 דציבלים כנקודה מעליה תיתכן חבלת רעש, המוכרת כתאונת עבודה. במקרים כאלו, יש לצייד את העובדים באטמים או אזניות כדי להגן על שמיעתם. 

ככל שזמן החשיפה לרעש המזיק ארוך יותר – גדל הסיכון, בעוצמות רעש של 85  dB ומעלה קיימת מגבלת זמן חשיפה מותר ביממה, ללא מיגון. כל עליה של 3 dB בעוצמת הרעש מפחיתה בחצי את זמן החשיפה המותר ביממה.

הגבלת משך החשיפה לרעש.
בכל חשיפה לרעש מזיק יש להגביל את משך החשיפה ביממה וכן לחייב שימוש קבוע ונכון במיגון אוזניים תקני כמו אטמים נגד רעש מותאמים אישית – יש להקפיד על הרכבת המיגון על פי ההוראות המצוירות על האריזה ולמשך כל זמן החשיפה ! כמו כן, שימוש באלתורים (כמו צמר גפן מגולגל) לא ימנעו את סכנות הרעש.

 

בהתחלה, הליקוי המתפתח הוא זמני ויכול להשתפר אם החשיפה לרעש מסתיימת, אולם בהמשך הליקוי עלול להפוך לקבוע ובלתי הפיך. 

בשורה התחתונה, אתם חייבים להישמר מרעש חזק וכמו כן לבצע בדיקת שמיעה אחת לשנה בכדי לעמוד את הנזק המצטבר לשמיעה שלכם, במקרה הצורך אף להתייעץ עם מומחה לשיקום שמיעה ולהתאים מכשירי שמיעה בהתאם לממצאים.

 

 

לבדיקת שמיעה/התייעצות:

מלא.י פרטיך ונחזור אליך בהקדם

עקבו אחרינו