המאמר נכתב על ידי המומחי השמיעה, קלינאי התקשורת, האודיולוגים והמטפלים של גל מכשירי שמיעה, המידע מוגש להורים לילדים קטנים באהבה רבה, אנחנו עומדים לשרותכם בכל שאלה.
השנים הראשונות – חלון הזדמנויות ביולוגי, רגשי וקוגניטיביה
אין תקופה משמעותית יותר להתפתחות הילד מהשנים הראשונות לחייו – מגיל לידה ועד גיל 6. בעשורים האחרונים, מחקרים מתחומי הנוירולוגיה, הפסיכולוגיה והאודיולוגיה הצביעו בבירור על כך שזו תקופה בלתי ניתנת לשחזור, שבה המוח האנושי גמיש ופתוח יותר לקליטת מידע, לעיבוד גירויים ולהתפתחות מיומנויות מכל סוג.
יצרנו בעבורכם טבלה מקצועית של אבני דרך אותם ילדכם צריכים להשיג:
חשוב לזכור שאבני דרך אלו הן הנחיות כלליות, וקיימת שונות טבעית בין ילדים. עיכוב באבן דרך בודדת לא בהכרח מעידה על בעיה, אך עיכובים משמעותיים במספר תחומים או לאורך זמן מצדיקים התייעצות עם איש מקצוע.
טיפ: את המסע מתחילים בבדיקת שמיעה וזאת כדי לשלול או לאשש המצאות בעיה שתעיד על הקושי, ככל שבוצע אבחון שמיעתי מקיף מוקדם יותר כך פשוט יותר לנתב את התהליך למקום מדוייק ולאנשי המקצוע הנכונים!
התפתחות מוטורית גסה (תנועות גדולות)
0-3 חודשים | מרים ראש בשכיבה על הבטן, מתחיל לייצב את הראש |
3-6 חודשים | מתהפך מבטן לגב ולהיפך, יושב עם תמיכה |
6-9 חודשים | יושב ללא תמיכה, זוחל |
9-12 חודשים | עומד בתמיכה, הליכה לאורך רהיטים, הליכה עם סיוע |
12-18 חודשים | הליכה עצמאית, עולה במדרגות בזחילה |
18-24 חודשים | רץ, בועט בכדור, עולה במדרגות עם אחיזה |
2-3 שנים | קופץ במקום, רוכב על תלת-אופן, עולה ויורד מדרגות לסירוגין |
3-4 שנים: | קופץ על רגל אחת, תופס כדור בזרועות |
4-5 שנים | קופץ לרוחק, מדלג, תופס כדור בידיים |
5-6 שנים | רוכב על אופניים, קופץ בחבל, מתמסר |
התפתחות מוטורית עדינה (תנועות קטנות)
0-3 חודשים | אוחז חפץ שמניחים בידו, מתבונן בידיו |
3-6 חודשים | אוחז חפצים, מעביר חפץ מיד ליד |
6-9 חודשים | אחיזת צבת (אגודל ואצבע), הרמת חפצים קטנים |
9-12 חודשים | אחיזת פינצטה, מצביע באצבע, משחרר חפצים בכוונה |
12-18 חודשים | בונה מגדל של 2-3 קוביות, מחזיק כלי אכילה |
18-24 חודשים | משרבט, מעביר דפים בספר, בונה מגדל של 4-6 קוביות |
2-3 שנים | מחקה קו אנכי ומעגל, אוחז עיפרון באגרוף, פותח ברז |
3-4 שנים: | גוזר עם מספריים, מעתיק צורות פשוטות (+, O), מחזיק עיפרון כמו מבוגר |
4-5 שנים | צובע בתוך קווים, מעתיק אותיות, מצייר אדם עם 3-6 חלקי גוף |
5-6 שנים | קושר שרוכים, כותב שמו, גוזר בדייקנות, מצייר אדם מפורט |
התפתחות שפתית ותקשורתית
0-3 חודשים | בכי דיפרנציאלי, חיוך חברתי, מגיב לקולות |
3-6 חודשים | מפיק קולות שונים, צוחק בקול, "משוחח" בתורות |
6-9 חודשים | מבבה (ba-ba-ba), מגיב לשמו, מבין "לא" |
9-12 חודשים | אומר מילה ראשונה עם משמעות, מבין הוראות פשוטות |
12-18 חודשים | אוצר מילים של 5-20 מילים, מזהה חפצים מוכרים בתמונות |
18-24 חודשים | אוצר מילים של 50-200 מילים, משפטים של 2 מילים |
2-3 שנים | משפטים של 3-4 מילים, שואל שאלות, משתמש בריבוי |
3-4 שנים: | מספר סיפורים, משפטים מורכבים, מבין מושגי זמן בסיסיים |
4-5 שנים | מדבר בצורה ברורה, מבין רוב הדקדוק, מספר בדיחות פשוטות |
5-6 שנים | אוצר מילים של כ-2,500 מילים, מבין הנגדים, מספר סיפורים עם רצף הגיוני |
מעוניינים להתייעץ עם מומחה לשמיעה?
השאירו פרטים
עלות מכשיר שמיעה: החל מ-6000 ש״ח לאוזן.
התפתחות קוגניטיבית
0-3 חודשים | מתבונן בפנים, עוקב אחרי חפצים, מגיב להעלמת חפצים |
3-6 חודשים | מחפש מקור קול, מזהה פנים מוכרות, מתחיל להבין סיבה-תוצאה |
6-9 חודשים | קביעות אובייקט חלקית, חיקוי פעולות פשוטות |
9-12 חודשים | מחפש חפץ שהוסתר, פותר בעיות פשוטות (מושך מפה להגיע לצעצוע) |
12-18 חודשים | למידה באמצעות ניסוי וטעייה, זיכרון לטווח קצר מתפתח |
18-24 חודשים | משחק סימבולי מתחיל, מסווג חפצים לפי תכונה אחת |
2-3 שנים | מבין מושגי גודל בסיסיים, זוכר אירועים מהעבר, משחק דמיון מורכב |
3-4 שנים: | מונה עד 10, מבין מושגי זמן בסיסיים, שואל שאלות "למה" |
4-5 שנים | מבין מושגי מספר עד 10, מבין סיבתיות, מתחיל להבחין בין דמיון למציאות |
5-6 שנים | מבין שימור כמות, מבין כללי משחק, יכולת תכנון ראשונית |
התפתחות חברתית-רגשית
0-3 חודשים | מחייך חיוך חברתי, רגוע כשצרכיו מסופקים, מגיב לקולות מוכרים |
3-6 חודשים | צוחק, מזהה מטפל עיקרי, מראה העדפה לאנשים מוכרים |
6-9 חודשים | חרדת זרים מתחילה, מגיב לשינויי מצב רוח של אחרים |
9-12 חודשים | מבטא רגשות כמו שמחה, כעס, פחד, חרדת פרידה |
12-18 חודשים | מחקה התנהגויות מבוגרים, משחק לבד ליד ילדים אחרים (משחק מקביל) |
18-24 חודשים | מודעות עצמית (מזהה עצמו במראה), מביע חיבה, מראה עניין בילדים אחרים |
2-3 שנים | מתחיל להבין רגשות של אחרים, מפתח שליטה בצרכים, משתף פעולה במשחק |
3-4 שנים: | משחק משחקי דמיון עם ילדים אחרים, מבין תורות, מבטא מגוון רגשות |
4-5 שנים | יוצר חברויות, מפריד בין מציאות לדמיון, מבין כללים חברתיים בסיסיים |
5-6 שנים | שיתוף פעולה במשחק קבוצתי, יודע לווסת רגשות, מתפתחת אמפתיה |
התפתחות עצמאות וטיפול עצמי
0-6 חודשים | מוצץ ויונק, מתחיל לאכול מזון מוצק |
6-12 חודשים | אוכל בידיים, שותה מכוס עם עזרה |
12-18 חודשים | משתמש בכף, מסיר בגדים פשוטים |
18-24 חודשים | משתמש בכף ומזלג, עוזר בהלבשה, מביע צרכים בשירותים |
2-3 שנים | רוחץ ומנגב ידיים, מברשת שיניים עם עזרה, שליטה בצרכים ביום |
3-4 שנים | לובש בגדים פשוטים, מעורב בהכנת ארוחות פשוטות, שליטה בצרכים בלילה |
4-5 שנים | מתלבש עצמאית (למעט רוכסנים וכפתורים קטנים), משתמש בשירותים עצמאית |
5-6 שנים | רוחץ עצמו במקלחת עם מעט פיקוח, מכין ארוחה פשוטה, מסדר חפציו |
מעוניינים להתייעץ עם מומחה לשמיעה?
השאירו פרטים
עלות מכשיר שמיעה: החל מ-6000 ש״ח לאוזן.
כל ילד זקוק לקשב, שמיעה ותיווך כדי להשיג את אבני הדרך להתפתחות טובה
המוח האנושי מעוצב לפי הקלט שהוא מקבל מהסביבה. בגיל הרך, כל עיכוב, כל חסך וכל "רעש תקשורתי" שאינו מטופל – עלול לפגוע בהתפתחות העתידית של הילד. שמיעה תקינה, סביבה עשירה בשפה וקשר רגשי חם – הם לא פריבילגיה. הם צורך התפתחותי בסיסי. ככל שנזהה מוקדם יותר – כך ניתן לילדים התחלה טובה יותר.
שמיעה – הבסיס להתפתחות תקשורתית, שפתית וחברתית
השמיעה היא אחד מהחושים החשובים ביותר להתפתחות תקינה. עוד בשבועות הראשונים לחיים, תינוקות מזהים קולות, מבחינים בטונים ומתחילים לעקוב אחר דיבור – זהו הבסיס לרכישת שפה, קשר עין-קול, יכולות קוגניטיביות וקשב.
מעוניינים להתייעץ עם מומחה לשמיעה?
השאירו פרטים
עלות מכשיר שמיעה: החל מ-6000 ש״ח לאוזן.
מה מראים המחקרים?
- מחקר של Yoshinaga-Itano (1998) מצא כי ילדים עם ירידת שמיעה שאובחנו וטופלו לפני גיל 6 חודשים השיגו רמות שפה ותקשורת כמו בני גילם עם שמיעה תקינה. ילדים שאובחנו מאוחר – נשארו מאחור.
- American Academy of Pediatrics ממליצה על סקר שמיעה לכל יילוד, ומצביעה על קשר ישיר בין זיהוי מוקדם של ירידה בשמיעה לבין הצלחה לימודית, תקשורתית ורגשית.
- מחקר מ-2020 באוניברסיטת Northwestern הראה כי איכות הקלט השמיעתי בגיל הרך משפיעה ישירות על מבני מוח האחראים על עיבוד שפה – כלומר, איכות השמיעה מעצבת את היכולת להבין ולבטא שפה.
חושבים שהילד לא שומע טוב, אלו כמה מנורות ההזהרה!
- חוסר תגובה לקולות (כפיים, שם הילד, צלילים חדים)
- אי-יצירת קשר עין בעת קריאה בשמו
- עיכוב בדיבור או אוצר מילים דל יחסית לגיל
- שימוש בג'סטות בלבד לאורך זמן
- חוסר עניין בסיפורים, שירים או משחקי תקשורת
כל אלה עלולים להצביע על ירידה בשמיעה – חלקית או מלאה – המחייבת בדיקת שמיעה מקצועית ואבחון אודיולוגי מוקדם.

מחקרים מרכזיים שמוכיחים את חשיבות גילאי 0–6
The Heckman Curve – פרופ' ג'יימס הקמן, זוכה פרס נובל
החוקר הכלכלי ג'יימס הקמן מאוניברסיטת שיקגו הראה שמבחינה כלכלית וחברתית, ההשקעה בחינוך ובהתפתחות בגיל הרך היא המשתלמת ביותר לאורך החיים. לדבריו, כל דולר שמושקע בגילאי 0–5 מחזיר פי 7–10 יותר תועלת לטווח הארוך (בריאות, תעסוקה, הסתגלות חברתית).
Harvard Center on the Developing Child (2007–2023)
מרכז המחקר בהרווארד פרסם סדרת סקירות שמראות כי:
- 90% מהתפתחות תאי המוח וקישורי הסינפסות מתרחשים עד גיל 5
- קצב ההתפתחות המוחית איטי משמעותית אחרי גיל 6
- חסכים בגיל הרך – כמו חוסר גירוי שפתי, חושי או רגשי – עלולים לגרום לעיכובים בלתי הפיכים
UNICEF – Early Moments Matter (2017)
דו"ח מיוחד של יוניסף מדגיש כי השנים הראשונות הן קריטיות לוויסות רגשי, ביטחון עצמי ויצירת קשרים חברתיים. ילדים שלא מקבלים מענה איכותי בשנים הראשונות מתקשים להשלים את הפערים בהמשך.
לסיכום – למה חשוב לשים לב?
גיל 0–6 הוא השלב הקריטי ביותר בבניית התשתית האישיותית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילד. מדובר בתקופה שבה איתור מוקדם של עיכובים, לצד עידוד נכון, יכולים לחולל שינוי עצום בעתיד הילד.
מעקב התפתחותי שוטף, סביבת גירוי עשירה, הקשבה לאינטואיציה ההורית ושיתוף פעולה עם אנשי מקצוע – הם המפתח להתפתחות בריאה ומאוזנת.
כל המידע במאמר הינו רכוש גל מכשירי שמיעה, אין להעתיק או להשתמש בו ללא רשות!